تحلیل بنیادی شرکت تولیدات شیمیایی قائدبصیر– بهمن ماه98

تحلیل بنیادی شرکت تولیدات شیمیایی قائدبصیر– بهمن ماه98

تحلیل بنیادی شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد "شبصیر"

  • شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با ظرفیت اسمی ۳۰،۰۰۰ تن مواد ABS در سال ۱۳۸۵ به بهره برداری رسیده است. ظرفیت عملی این شرکت ۳۳,۸۸۰ تن می‌باشد. مواد ABS با توجه به ویژگی‌هایی نظیر شکل‌پذیری، مقاوت بالا در برابر مواد شیمیایی، حلال‌ها و رطوبت دارای کاربردهای فراوانی در تولید لوازم تزئینی، لوازم خانگی و اداری و قطعات خودرو هستند. در حال حاضر بیش از ۵۰% سهم بازار داخل کشور متعلق به این شرکت است. به علاوه میانگین وزنی صادرات این شرکت طی ۳ سال گذشته ۱۰% بوده است که در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ به ۴.۵% کاهش یافته است.
  • سرمایه این شرکت ۳۳ میلیارد تومان می‌باشد و ۵۱% از آن در اختیار شرکت گروه توسعه تدبیر انرژی قرار دارد.
  • در تولید ABS سه محصول استایرن مونومر ۵۷ درصد، آکریلیو نیتریل ۲۳ درصد و بوتادین ۱۸ درصد از مقدار مواد اولیه را تشکیل می‌دهند که در این بین، اکریلونیتریل وارداتی می باشد. همچنین هزینه مواد مستقیم، بیش از ۹۵ درصد بهای تمام شده را شامل می‌شود. این شرکت در سال‌های اخیر موفق به تولید محصولات رنگی شده است که به طور متوسط نسبت به محصولات بی‌رنگ ۱۰% گران‌تر هستند.
  • در برآورد سود هر سهم این شرکت در ۶ ماهه دوم سال ۹۸ فرض شده است که سطح تولید شرکت نسبت به ۶ ماهه نخست ۱۰% افزایش یافته و به ۱۸،۰۰۰ تن برسد و شرکت در مجموع ۳۵،۰۰۰ تن محصول تولید کند و به فروش برساند. نرخ فروش در ۶ ماه دوم نسبت به ۶ ماه اول، ۶% افزایش در نظر گرفته شده است که این رقم با فرض دلار ۱۱،۵۰۰ تومانی و ABS ۱،۴۵۰ دلاری بدست آمده است.
  • قیمت گذاری مواد اولیه مصرفی این شرکت با قیمت جهانی و نرخ دلار نیما محاسبه می‌شود. با فرض قیمت 780، 2100 و 750 دلار به ترتیب برای استایرن مونومر، بوتادین و اکریلو نیتریل و نرخ دلار 11,500 تومان، هزینه مواد مستقیم 3% نسبت به شش ماه اول رشد خواهد کرد. همچنین هزینه‌های سربار شرکت در 6 ماهه دوم نسبت به 6 ماه اول با توجه به تورم کشور20% رشد داده شده است. با این مفروضات سود هر سهم شرکت برای نیمسال دوم 161 تومان و برای کل سال 350 تومان برآورد شده است.
  • در برآورد سود هر سهم برای سال 99 قیمت جهانی ABS و مواد اولیه بدون تغییر نسبت به نیمسال دوم سال 98 در نظر گرفته شده است. قیمت دلار نیز با 8% رشد به 12،500 خواهد رسید و تورم سال 99، 30% لحاظ شده است که باعث افزایش 30 درصدی هزینه‌های بخش سربار شرکت خواهد شد. با این مفروضات سود هر سهم شرکت در سال 99 با 15% کاهش به 296 تومان خواهد

    دانلود متن کامل گزارش