تحلیل بنیادی شرکت سرمایه گذاری داروئی تامین– بهمن ماه98

تحلیل بنیادی شرکت سرمایه گذاری داروئی تامین– بهمن ماه98

تحلیل بنیادی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با نماد "تیپیکو"

  • شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین در سال 1382 با هدف سرمایه‌گذاری در تهیه، تولید، واردات و صادرات مواد دارویی، محصولات آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی و همچنین ارائه خدمات فنی و مهندسی به شرکت‌های سرمایه‌پذیر تاسیس شد. این شرکت جزو هلدینگ‌های تخصصی و واحد تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به حساب می‌آید. سرمایه فعلی شرکت 290 میلیارد تومان است و به منظور جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر برنامه افزایش 50% سرمایه از محل سود انباشته را مدنظر قرار داده است.
  • تیپیکو از بزرگترین هلدینگ های دارویی کشور می‌باشد و سهم 17 درصدی از مبلغ فروش دارو در کشور را دارد. کارخانجات داروپخش و داروسازی اکسیر به ترتیب دارای ببشترین سهم از کل مبلغ فروش هلدینگ هستند. سه شرکت داروسازی شهید قاضی، پارس دارو و پخش هجرت به ترتیب دارای بیشترین ارزش در سبد شرکت از نظر بهای تمام شده هستند. همچنین سه شرکت دارو پخش، پارس دارو و داروسازی شهید قاضی به ترتیب بیشترین ارزش در سبد شرکت را بر اساس ارزش بازار به خود اختصاص داده‌اند.
  • صنعت دارو به سبب ارتباط نزدیک و مستقیمی که با سلامت جوامع بشری دارد از جمله صنایع استراتژیک به شمار می‌رود که ترکیب آن با دانش و تکنولوژی زمینه‌های پیشرفت در اقتصاد هر کشوری را فراهم می‌کند. شرکت‌های دارویی عموما دارای روند حاشیه سود خالص مشخص و ثابتی در طول چند سال گذشته بوده‌اند. مواد اولیه مورد نیاز این شرکت‌ها وارداتی و افزایش نرخ فروش محصولات بر اساس افزایش بهای تمام شده محصول تولیدی محاسبه می‌شود. البته هزینه‌های ارزی که شرکت‌های دارویی متحمل می‌شوند تنها مربوط به بخش تامین مواد اولیه نیست، هزینه‌های مربوط به ماشین‌آلات و تجهیزات از جمله آن‌ها است.
  • در برآورد سود سال مالی جاری شرکت فرض شده است که شرکت های زیرمجموعه همان روند 6 ماهه اول را تکرار کنند. همچنین برای سال آینده فرض شده است که شرکت های دارویی همان روندی که برای صنعت دارو در سال های 90 تا 93 رخ داده است را در سال های 96 تا 99 تکرار کنند. اگر درصد تقسیم سود شرکت‌های زیر مجموعه در سال 98 معادل سال 97 باشد، سود سهام دریافتی تیپیکو از شرکتهای زیر مجموعه حدود 1،100 میلیارد تومان برآورد می‌شود. درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت تا پایان دی ماه سال جاری 96 میلیارد تومان بوده است که اگر سود یا زیان دیگری از این محل شناسایی نگردد، برآورد می‌شود سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال مالی جاری به 407 تومان برسد که نسبت به سال مالی گذشته 90% رشد خواهد داشت. همچنین میانگین درصد تقسیم سود شرکت در طول 3 سال گذشته 93% بوده است.
  • سبد بورسی تیپیکو مجموعه غنی‌ای از شرکت‌های دارویی است. ارزش فعلی این سبد بیش از 12،000 میلیارد تومان است. به منظور برآورد ارزش فعلی سبد غیربورسی شرکت از روش ارزشگذاری بر مبنای ضریب قیمت به سود استفاده شده است. بر این اساس ارزش فعلی سبد غیربورسی 1600 میلیارد تومان برآورد شده است. با توجه به ارزش دفتری 650 میلیارد تومانی حقوق صاحبان سهام در آخرین صورت مالی، خالص ارزش دارایی‌های شرکت به ازای هر سهم 4،877 تومان برآورد شده است که نسبت قیمت سهم به NAV در سطح 60% است.

دانلود متن کامل گزارش