تحلیل بنیادی شرکت توسعه صنایع بهشهر– بهمن ماه 98

تحلیل بنیادی شرکت توسعه صنایع بهشهر– بهمن ماه 98

تحلیل بنیادی شرکت توسعه صنایع بهشهر (هلدینگ) با نماد "وبشهر"

  • شرکت توسعه صنایع بهشهر در سال 1323 به عنوان یک شرکت سرمایه ‌گذاری تاسیس گردید. زمينه فعاليت شرکت‌های فرعی آن عمدتاً در صنایع قند و شکر، محصولات شوینده و بهداشتی، روغن خوراکی، پخش محصولات و بازرگانی است. شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با سهم 44 درصدی بزرگترین سهامدار این شرکت می‌باشد. سرمایه فعلی شرکت 825 میلیارد تومان است. با توجه به متنوع بودن سبد سرمایه‌گذاری، تغيير دسته‌بندی بورسی شرکت به عنوان هلدینگ چندرشته‌ای توسط مدیریت در دست پيگيری است.
  • مهمترین کسب و کارهای این شرکت مربوط به بخش‌ صنایع مواد غذایی و شوینده است که بیش از 65% درآمد عملیاتی شرکت در سال 97 را به خود اختصاص داده است. این هلدینگ با در اختیار داشتن شرکت‌هایی مانند پاکسان، گلتاش و ساینا سهم 13 درصدی از اندازه بازار داخلی صنعت شوینده و مواد بهداشتی را در سال 97 به خود اختصاص داده است.
  • همچنین وجود شرکت‌های مارگارین و به پخش در سبد سرمایه‌گذاری سبب نفوذ 11 درصدی آن در بازار داخلی روغن خوراکی در همان سال شده است. به علاوه از طریق شرکت بهپاک توانسته است سهم قابل توجهی در بازار روغن خام، دانه‌های روغنی، دانه ذرت و غلات، کنجاله و پروتئین کسب کند. سهم هلدینگ صنایع شیر ایران (پگاه) و بانک اقتصاد نوین در سبد سرمایه‌گذاری شرکت به ترتیب 32 و 39 درصد می‌باشد که با توجه به انتصاب یک یا دو کرسی هیئت مدیره، نفوذ قابل ملاحظه‌ای در این شرکت‌ها دارد. سه شرکت مارگارین (غمارگ)، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران (وصنا) و تامین سرمایه نوین (تنوین) به ترتیب دارای بیشترین ارزش در سبد بورسی شرکت از نظر بهای تمام شده هستند. همچنین سه شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر(شوینده)، مارگارین (غمارگ) و صنعتی بهپاک (بهپاک) به ترتیب بیشترین ارزش در سبد شرکت را بر اساس ارزش بازار به خود اختصاص داده‌اند.
  • به منظور برآورد خالص ارزش دارایی‌های غیر بورسی شرکت، هر کدام از شرکتها با توجه به ماهیت فعالیتشان ارزشگذاری شده‌اند. در جدول زیر، ارزش برآوردی شرکتهای غیربورسی شرکت آمده است.
    بهشهر
  • با این مفروضات خالص ارزش دارایی‌های غیر بورسی شرکت 8،727 میلیارد تومان برآورد می‌شود که با احتساب شرکتهای بورسی و حقوق صاحبان سهام شرکت، خالص ارزش دارایی‌های وبشهر به 13،834 میلیارد تومان افزایش می‌یابد. به این ترتیب خالص ارزش دارایی به ازای هر سهم 1،677 تومان برآورد می‌شود که نسبت P/NAV این سهم در سطح 40% قرار می‌گیرد.
  • بر اساس عملکرد شرکت‌های زیر مجموعه و فروش سرمایه‌گذاری‌ها، برآورد می‌شود سود خالص این شرکت در سال 98، 380 میلیارد تومان محقق شود که نسبت به سال گذشته 16% رشد داشته است. به این ترتیب سود شرکت به ازای هر سهم در سال 98، 46 تومان برآورد می‌شود. قابل توجه است میانگین درصد تقسیم سود 5 سال گذشته شرکت 75% بوده است.
  • به طور خلاصه سبد سرمایه‌گذاری شرکت توسعه صنایع بهشهر دارای نکات مثبت دیگری نیز هست که به جذابیت این سهم می‌افزاید.
    - خارج شدن شیر و روغن از فهرست کالاهای اساسی مشمول دریافت ارز 4،200 تومانی، این مسئله زمینه‌ساز رشد قیمت فروش در هلدینگ صنایع شیر ایران و شرکت‌های تولید کننده روغن خوراکی مانند مارگارین خواهد شد.
    - عرضه عمومی سایر شرکتهای هلدینگ صنایع شیر ایران، این شرکت دارای 16 شرکت زیرمجموعه در زمینه تولید شیر است که تاکنون 7 مورد آن در فرابورس پذیرفته شده‌اند و عرضه مابقی می‌تواند باعث شناسایی سود در شرکت توسعه صنایع بهشهر شود.
    - افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه، این مسئله می‌تواند باعث جذابیت این سهم گردد. در کنفرانس اطلاع‌رسانی اخیر شرکت امکان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های زیرمجموعه رد نشده است.

دانلود متن کامل گزارش