تحلیل بنیادی شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش– اسفند ماه 98

تحلیل بنیادی شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش– اسفند ماه 98

تحلیل بنیادی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با نماد "افق"

  • شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در سال 1388 تاسیس و در تیر ماه سال 97 در شرکت بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. فعالیت اصلی این شرکت مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی است که علاوه بر آن در حوزه تجارت الکترونیک و بازارهای مجازی نیز فعالیت می‌کند. از مزایای رقابتی این شرکت می‌توان به مدیریت زنجیره تامین و انباشت کالاهای مورد نیاز فروشگاه‌ها و توزیع مستمر برحسب موجودی انبار آنها اشاره کرد. این شرکت از حمایت شرکت‌های تولیدی گروه صنعتی گلرنگ به عنوان شریک استراتژیک برخوردار است که باعث کاهش ریسک تامین کالا در این مجموعه می‌گردد. سهامدار اصلی افق، شرکت گروه مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش با 85% تملک می‌باشد. سرمایه فعلی این شرکت 100 میلیارد تومان است.
  • شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش دارای 1800 فروشگاه در گستره 31 استان کشور می‌باشد که بیشترین سهم از بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای را داراست. بر اساس گزارش شرکت این اندازه شبکه فروشگاهی در سطح کشور موجب دسترسی به 95% جمعیت بالغ کشور گردیده است. یکی از مهمترین اهداف مدیریتی شرکت افزایش فروشگاه‌ها به 4،000 در سطح کشور تا سال 1404 و توسعه فروش و درآمد از طریق واگذاری حق الامتیاز تابلو بیان شده است. اما با توجه به روند افزایش تعداد فروشگاه ها، به نظر می‌رسد در سه سال آینده این تعداد فروشگاه محقق شود. افتتاح شعب جدید از ابتدا جزو راهبردهای اصلی این شرکت بوده است و اصلی‌ترین دلیل رشد 5 برابری فروش شرکت در پاییز 98 نسبت به بهار 96 می‌باشد.
  • این شرکت بالغ بر 3،000 قلم کالا در 9 گروه کالایی عرضه می‌کند. از این میان خوراکی، پروتئینی‌ و شوینده‌ها سهم 94% از کل ارزش فروش شرکت در سال 97 را به خود اختصاص داده‌اند. از دیگر نکات قابل توجه شرکت، تامین اقلام فروشگاهی شرکت از تامین‌کنندگان به صورت غیر نقد می‌باشد، همین مسئله، باعث شده نسبت بدهی شرکت 85% شود.
  • به منظور برآورد سودآوری شرکت، روند فروش شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. طی سه سال گذشته علیرغم کاهش 33% میانگین فروش در هر فروشگاه، متوسط تعداد فروشگاه‌ها 195% رشد داشته است که منجر به رشد 222% مبلغ فروش شرکت در سال 97 نسبت به سال 95 گردیده است. شایان ذکر است فروش فروشگاه‌های این شرکت در ماه‌های پایانی سال روند صعودی دارد.
  • در جدول زیر خلاصه ای از اطلاعات فروش شرکت طی 3 سال گذشته ارائه شده است: افق1
  • برای برآورد سود هر سهم منتهی به سال 98، تعداد فروشگاه‌های در اختیار شرکت در انتهای این سال 2،000 و مقدار فروش در هر فروشگاه نیز با افت 17% نسبت به میانگین سال 97 در نظر گرفته شده است. با این مفروضات سود هر سهم در سال 98، 448 تومان برآورد شده است که در شش ماه نخست سال 98، 37% درصد آن محقق شده است.
  • خلاصه مفروضات برای برآورد سود شرکت در سال‌های 1399 و 1400 به شرح جدول زیر می‌باشد: افق2
  • با لحاظ مفروضات فوق، سود هر سهم سال 99 و 1400 به ترتیب 620 و 770 تومان برآورد می‌شود.

دانلود متن کامل گزارش