تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی شازند – اردیبهشت 99

تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی شازند – اردیبهشت 99

تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی شازند با نماد "شاراک"

  • مجتمع پتروشیمی شازند با هدف تامین نیاز داخلی کشور به محصولات پایه پلیمری و شیمیایی در سال 1372 به بهره‌ برداری رسیده است. این مجتمع با داشتن 15 واحد تولیدی فعال، ترکیبی کم نظیر از محصولات شیمیایی و پلیمری را در سبد محصولات خود عرضه می‌نماید و با توجه به انحصار تولید بعضی محصولات حیاتی از قبیل اکسید اتیلن، وینیل استات، دو اتیل هگزانول، نرمال بوتانول، ایزو بوتانول و اتانول آمین‌ها نقش این مجتمع در تامین نیازهای راهبردی صنایع مختلف کشور را می‌توان بی نظیر دانست. سرمایه فعلی شرکت پتروشیمی شازند 806 میلیارد تومان است. سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و صندوق بازنشستگی کشوری به ترتیب مالکیت 50، 17 و 16 درصدی این شرکت را دارا می‌باشند.
  • صنعت پتروشیمی کشور به جهت برخورداری از مواد اولیه ارزان و فراوان دارای ارزش افزوده بالا بوده و با سرمایه بری بالا موجب اشتغال‌زایی فراوانی گردیده است. این صنعت علاوه بر تامین نیازهای داخلی به جهت تامین قسمتی از نیازهای ارزی کشور، یکی از صنایع راهبردی و مهم به شمار می‌رود. صنایع پتروشیمی برحسب نوع محصولی که تولید می کنند از دو نوع خوراك گازي و مایع استفاده می کنند. واحدهایی که اتیلن، پروپیلن و در ادامه زنجیره تولید انواع پلی اتیلن و پلی پروپیلن محصول اصلی آنها به شمار می‌رود عمدتا از گاز اتان و فرآورده هاي نفتی مایع ( نفتا، پروپان، بوتان، رافینیت و...) استفاده می کنند که در پالایشگاه‌ها تولید می شود، اما واحدهایی که محصول اصلی آنها متانول، آمونیاك و اوره است، بیشتر از گاز متان استفاده می‌کنند. مجتمع پتروشیمی شازند اراک به عنوان یکی از مصرف کنندگان نفتا در مقایسه با رقبای مصرف ‌کننده‌ی گاز با چالش‌های گوناگونی مواجه است:
  • قیمت خوراک مصرفی تحت تاثیر قیمت نفت و ارز در نوسان بوده حال آنکه قیمت خوراک گازی طی قرارداد در طول دوره با نوسانات کمتری همراه است.
  • به دلیل سیاست‌های شرکت‌های پالایش نفت در تولید حداکثری بنزین و سایر مشتقات آن، بعضا عرضه نفتا کاهش یافته و منجر به کاهش ظرفیت تولید و سودآوری در شرکت‌های وابسته به این محصول می‌شود.
  • به دلیل عدم تامین خوراک از پالایشگاه‌های همجوار، شرکت‌های پتروشیمی مصرف کننده نفتا به ناچار متحمل هزینه‌های بالا برای تامین مواد از پالایشگاه‌های دورتر و حتی خارج از کشور می‌شوند.
  • تقاضا برای محصولات پتروشیمی رابطه مثبتی با رشد اقتصادی دارد به طوری که مصرف پلیمرها در کشورهای آمریکایی و اروپایی و سایر کشورهای توسعه یافته همواره رو به افزایش می‌باشد. سهم صنعت پتروشیمی کشور از تولیدات جهانی آن در سال 97 حدود 2.5% و سهم مجتمع پتروشیمی شازند اراک از تولیدات سال 97 کشور 2.7 درصد بوده است.
  • به منظور برآورد سود خالص این شرکت در سال‌های 1399 و 1400 مفروضات زیر برای اقلام تاثیر‌گذار به طور خلاصه در جدول زیر بیان شده است: شاراک
  • قیمت جهانی محصولات با توجه به گزارش‌های فروردین ماه شرکت، قیمت‌های منتشر شده در نشریه پلتس و گزارش‌هایی که دفتر صنایع پایین دستی هیدروکربوری هر 2 هفته یکبار منتشر می‌کنند، در نظر گرفته شده است.
  • نفتا به عنوان اصلی ترین ماده اولیه مصرفی این شرکت توسط پالایشگاه‌های آبادان، خلیج فارس، شیراز و اصفهان تامین می‌گردد. هزینه حمل محصولات تا بندر امام حدود 7 دلار بر تن در نظر گرفته شده است.
  • تورم برای سال‌های 1399 و 1400، 30 درصد در نظر گرفته شده است.
  • با در نظر گرفتن ترکیب فروش مشابه سال 98 برای سال‌های 1399 و 1400، برآورد سود شرکت در این 2 سال به ترتیب 343 و 408 تومان برآورد می‌شود.
  • در مورد مجتمع پتروشیمی اراک توجه به موارد فوق حائز اهمیت است:
  • شرکت دارای تراز ارزی مثبت 42 میلیون دلاری می‌باشد. که سود حاصل از تسعیر این دارایی‌های ارزی در درآمدهای عملیاتی شرکت لحاظ شده است.
  • 2 شرکت صنایع بین الملل قشم با ظرفیت تولید 500 هزار تن پلی پروپیلن، هزینه برآوردی 1،44 میلیارد دلاری و درصد پیشرفت ناچیز و شرکت شیمیایی لاوان با ظرفیت تولید 1 میلیون تن، هزینه برآوردی 700 میلیون دلاری و درصد پیشرفت 12% به ترتیب با مالکیت 100 و 20 درصدی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر پتروشیمی شازند محسوب می‌شوند که با توجه به عدم پیشرفت قابل توجه آنها درآمدی در سال‌های 1399 و 1400 متوجه شرکت نمی‌گردانند.

دانلود متن کامل گزارش