تحلیل بنیادی شرکت گروه صنعتی سپاهان – مرداد 99

تحلیل بنیادی شرکت گروه صنعتی سپاهان – مرداد 99

تحلیل بنیادی شرکت گروه صنعتی سپاهان با نماد "فسپا"

    شرکت گروه صنعتی سپاهان به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت تولید انواع لوله‌های فولادی در سال 1352 تاسیس گردیده است. موضوع اصلی فعالیت این شرکت طراحی و ساخت انواع لوله و پروفیل و سایر مصنوعات فلزی، انجام خدمات فلزی و شکل دادن به فلزات می‌باشد. سهامدارن اصلی این شرکت را اشخاص حقیقی تشکیل می‌دهند. سرمایه این شرکت 65 میلیارد تومان است.

    لوله‌های فولادی، CDW، گالوانیزه و گازی، ورق‌های فولادی، پروفیل و قوطی‌های فولادی محصولات تولیدی شرکت گروه صنعتی سپاهان را تشکیل می‌دهد. ظرفیت اسمی تولید محصولات این شرکت 420 هزار تن است که در حال حاضر ظرفیت عملی تولید تنها 224 هزار تن از این محصولات را داراست و در سال 1398 موفق به تولید 162 هزار تن محصول گردیده است.

    به منظور برآورد سود خالص شرکت در سال 1399 و 1400 مفروضات زیر در نظر گرفته شده است: فسپا

  • تولید واقعی سال 1398 شرکت 162 هزار تن بوده است. علت افزایش آن در سالهای پیشرو، عملکرد واقعی تولید در 4 ماه نخست سال 99 و همچنین روند افزایش بهره‌وری در چند سال گذشته بوده است.
  • قیمت فروش محصول اصلی شرکت که لوله‌های گازی و صنعتی است، تحت تاثیر قیمت‌های فروش ورق فولاد مبارکه و شمش فولاد خوزستان قرار دارد. نسبت نرخ فروش محصول اصلی به شمش فخوز در 5 سال گذشته از 150% تا 173% و نسبت نرخ فروش محصول اصلی به ورق گرم فولاد مبارکه از 116% تا 141% در تغییر بوده است که همبستگی بیشتری با شمش خوزستان نشان می‌دهد. به منظور برآورد قیمت فروش محصول اصلی، قیمت شمش فولاد خوزستان در پریمیوم قیمت محصول اصلی به شمش خوزستان ضرب شده است.
  • میزان افزایش تناژ ورق آهن مصرفی متناسب با افزایش تولید و میزان افزایش نرخ آن متناسب با رشد دلار و قیمت ورق گرم فولاد مبارکه بوده است.
  • با توجه به این مفروضات سود خالص شرکت در سال 1399، 715 تومان و برای سال 1400، 761 تومان برآورد گردیده است.

    در تحلیل این شرکت نکات زیر حائز اهمیت است:

  • با توجه به صورت‌های مالی سال 1398، مبلغ 170 میلیارد تومان بابت خرید ورق گرم در پیش پرداخت‌ها لحاظ گردیده است. با فرض قیمت 5 میلیون تومانی قیمت هر تن ورق گرم فولاد مبارکه در انتهای آن سال، حدود 33 هزار تن موجودی ورق ارزان قیمت این شرکت در ابتدای سال بوده است که می‌تواند باعث افزایش حاشیه سود این شرکت در سال مالی جاری گردد.
  • شرکت مبلغ 20 میلیارد تومان در سهام شرکتهای بانک ملت، بانک خاورمیانه و فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری نموده است. ارزش فعلی این دارایی 360 میلیارد تومان می‌باشد که در صورت فروش کامل، باعث افزایش مبلغ سود خالص به ازای هر سهم شرکت به میزان 500 تومان می‌گردد.

دانلود متن کامل گزارش