تحلیل بنیادی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری – دی 99

تحلیل بنیادی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری – دی 99

تحلیل بنیادی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با نماد "وصندوق"

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در سال 1367 با نام شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی مستخدمین تاسیس شد و در سال 1378 به این نام تغییر اسم داد. فعالیت اصلی این شرکت سرمایه‌گذاری در طرح‌ها یا سهام شرکت‌های فعال در زمینه تهیه، تولید و تامین انواع مواد اولیه نفتی، پتروشیمی، فرآورده‌ها و سایر مواد آلی و معدنی و همچنین حوزه انرژی شامل آب و برق می‌باشد. این شرکت در اواخر سال 1394 به منظور افزایش بهره‌ وری و بازدهی سرمایه، فعالیت‌های خود را به سرمایه‌گذاری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی معطوف نمود. شرکت‌های صندوق بازنشستگی کشوری، بیمه مرکزی و صندوق بیمه روستائیان و عشایر به ترتیب با 51%، 2% و 2% از سهامداران عمده این شرکت می‌باشند. سرمایه فعلی این شرکت 2،700 میلیارد تومان است.

به منظور معرفی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با ارزش‌ترین شرکت‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری بورسی و غیربورسی آن بر اساس بهای تمام شده در جداول زیر به طور خلاصه نشان‌داده شده است: وصندوق

مجموع ارزش سبد‌ بورسی شرکت بر اساس بهای تمام شده 3،600 میلیارد تومان و مجموع ارزش سبد غیر بورسی آن 2،500 میلیارد تومان است.

در این گزارش تحلیل شرکت هم از منظر برآورد خالص ارزش دارایی‌ها و هم از منظر برآورد سود خالص به ازای هر سهم در سال 1399 و 1400 پرداخته شده است:

بخش اول) برآورد خالص ارزش دارایی‌ها:

به منظور براورد خالص ارزش دارایی‌های شرکت مفروضات زیر در نظر گرفته شده است:

  • ارزش سبد بورسی شرکت بر اساس ارزش روز و درصد تملک شرکت‌ها برآورد گردیده است.
  • برای ارزش‌گذاری سبد غیر بورسی از سود خالص آنها، مقایسه با شرکت‌های مشابه بورسی و درصد تملک شرکت استفاده شده است.
  • در جدول زیر نتایج حاصل از برآورد به طور خلاصه بیان می‌گردد: وصندوق

    با این مفروضات ارزش روز هر سهم شرکت بر اساس دارایی‌ها 2،856 تومان برآورد می‌گردد و نسبت ارزش روز هر سهم به ارزش NAV به ازای هر سهم در سطح 55% قرار دارد: وصندوق

    بخش دوم) برآورد سود خالص به ازای هر سهم شرکت:

    به منظور برآورد سود خالص به ازای هر سهم شرکت در سال 1399 و 1400، درآمد سود سهام شرکت‌های زیر مجموعه و سود (زیان) فروش سرمایه‌گذاری‌ها محاسبه شده است. در محاسبه درآمد سود سهام شرکتهای زیرمجموعه، گزارش 6 ماهه شرکت مدنظر قرار گرفته است. وصندوق

  • افزایش درآمد سود سهام شرکت‌های زیر مجموعه در سال 1399 مربوط به تقسیم سود شرکت‌های جم، شرانل، شفن، صبا فولاد، نوری، پتروشیمی خارک، پالایش نفت اصفهان و ... می‌باشد.
  • در سال‌های 1399 و 1400 درصد تقسیم سود شرکت‌های زیرمجموعه مشابه سال گذشته آنها در نظر گرفته شده است. در پتروشیمی شفن درآمد حاصل از فروش سهم تاپیکو در تقسیم سود لحاظ نشده است از این رو درصد تقسیم سود از 98% به 28% کاهش یافته است.
  • افزایش سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس گزارش‌های ماهانه فصل پاییز و برآورد آن در فصل زمستان محاسبه شده است.
  • سود شرکت‌های نظیر پتروشیمی نوری، فناوران، خارک و پالایش نفت اصفهان با یک سال تاخیر شناسایی می‌گردد. با توجه به این نکته در حدود نصف درآمدهای ناشی از تقسیم سود شرکت‌های زیر مجموعه با یک سال تاخیر در صورت‌های مالی شرکت نمایان می‌شود و به تبع اثرات تورمی درآمدی آن با تاخیر در این شرکت قابل مشاهده است.
  • سایر درآمدهای عملیاتی شرکت مربوط به درآمد حاصل از سپرده‌های شرکت می‌باشد.
  • با این مفروضات سود خالص به ازای هر سهم شرکت در سال 1399 و 1400 به ترتیب 141 و 215 تومان برآورد می‌گردد.

دانلود متن کامل گزارش