تحلیل بنیادی شرکت شرکت پدیده شیمی قرن – دی 99

تحلیل بنیادی شرکت شرکت پدیده شیمی قرن – دی 99

تحلیل بنیادی شرکت پدیده شیمی قرن با نماد "قرن"

شرکت پدیده شیمی قرن در سال 1389 تاسیس شد. این شرکت از واحدهای فرعی هلدینگ پدیده شیمی پایدار می‌باشد و واحد اصلی آن گروه صنعتی گلرنگ است. فعالیت اصلی شرکت تولید محصولات بهداشتی خانگی، فردی و البسه شامل مایعات و پودرهای شوینده است که طیف وسیعی از انواع ماپیعات دستشویی، ظرفشویی، لباس‌شویی، شامپوهای سر و بدن، نرم کننده سر و لباس و.... را با تنوع 144 کالا تشکیل می‌دهد. شرکت‌های پدیده شیمی پایدار و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی به ترتیب با 76% و 2% از سهامداران عمده این شرکت محسوب می‌شوند. سرمایه فعلی شرکت 100 میلیارد تومان است که برنامه افزایش سرمایه 100% از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را در دستور کار خود قرار داده است.

محصولات شوینده و بهداشتی شرکت پدیده شیمی قرن تحت برندهای تجاری اکتیو و حیات عمدتا در بازار‌های داخلی عرضه می‌شوند. این شرکت از طریق شرکت‌های توزیع که با واسطه یا بدون واسطه زیر مجموعه هلدینگ اصلی می‌باشند محصولات خود را عرضه می‌نماید و استفاده از این ظرفیت باعث نفوذ بیشتر در بازار گردیده است. همچنین عرضه مستقیم محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش موجب کاهش هزینه‌های واسطه‌گری و افزایش سود‌آوری برای شرکت شده است. ظروف پلاستیکی و درب‌های آن در شرکت سپهر پلاستیک پدیده از زیر مجموعه‌های هلدینگ پدیده پایدار تامین می‌گردد که علاوه بر کاهش ریسک توقف خط تولید به دلیل عدم تامین بطری‌ها باعث عدم نیاز به تامین فضا برای نگهداری و دپوی بطری‌ها شده است. ظرفیت تولید اسمی شرکت بر حسب 3 شیف کار 495 هزار تن و ظرفیت عملی آن 168 هزار تن و ظرفیت واقعی شرکت در حدود 80% ظرفیت عملی بوده است.

به منظور تحلیل شرکت پدیده شیمی قرن مفروضات زیر در نظر گرفته شده است: قرن

  • انجمن صنفی محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده افزایش نرخ 23% در خرداد ماه و 37% در آبان ماه سال جاری را برای محصولات این صنعت در نظر گرفته است. بر این اساس نرخ فروش محصولات در سال 1399 از متوسط عملکرد و در نظر گرفتن نرخ فروش آذر ماه برای ادامه سال لحاظ شده و نرخ فروش محصولات در سال 1400 بر پایه نرخ فروش آذر ماه 99 و رشد دلار برآورد شده است.
  • تولیدات شرکت در سال 1399 بر اساس عملکرد واقعی شرکت در 9 ماه ابتدایی و در نظر گرفتن عملکرد آذر برای ادامه سال در نظر گرفته شده است. عملکرد سال 1400 مشابه سال 1399 در نظر گرفته شده است.
  • میزان فروش شرکت با توجه به موجودی کالای اندک، تقریبا مشابه تولید شرکت در طی سال‌های 1399 و 1400 برآورد شده است. در حدود 99% فروش شرکت در داخل می‌باشد و صادرات سهم اندکی را به خود اختصاص داده است.
  • نسبت هزینه مواد مستقیم مصرفی به میزان فروش در طی 6 سال‌ گذشته روند کم نوسانی را با متوسط 59% تجربه کرده است. بر همین اساس این نسبت در سال 1399 و 1400 مشابه سال 1398،در نظر گرفته شده است.
  • با توجه به گزارش‌ عملکرد شرکت در 6 ماه نخست سال 1399 مبلغ 50 میلیارد تومان به عنوان سود سهام شرکت‌های وابسته شناسایی شده است. این مبلغ در سال 1400 با توجه به تورم 65 میلیارد تومان برآورد شده است.

با این مفروضات سود خالص به ازای هر سهم شرکت با سرمایه فعلی در سال 1399 و 1400 به ترتیب 452 و 522 تومان برآورد می‌گردد.

دانلود متن کامل گزارش