تحلیل بنیادی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی – دی 99

تحلیل بنیادی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی – دی 99

تحلیل بنیادی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی با نماد "وپترو"

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در سال 1370 تاسیس شد. فعالیت اصلی این شرکت سرمایه‌گذاری در تولید مواد شیمیایی، پلی اتیلن و خدمات فنی مهندسی و تهیه و خرید مواد اولیه و ماشین آلات می‌باشد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، آوای پردیس سلامت و صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کاردان به ترتیب با 67%، 2% و 2% سهامداران عمده شرکت محسوب می‌شوند. سرمایه این شرکت 182 میلیارد تومان است.

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی دارای سبدی از سرمایه‌گذاری‌های مختلف در سهام شرکت‌های فعال در صنعت مواد و محصولات شیمیایی، واسطه‌گری‌های مالی، لاستیک و پلاستیک، انبوه‌سازی املاک و مستغلات و خدمات فنی و مهندسی می‌باشد. جدول زیر برخی از پر اهمیت‌ترین سرمایه‌گذاری بورسی و غیر بورسی شرکت را به ترتیب بهای تمام شده خرید نشان می‌دهد: وپترو

در گزارش پیش رو شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در دو بخش برآورد خالص ارزش دارایی‌ها و برآورد سود خالص هر سهم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است:

بخش اول) خالص ارزش دارایی‌ها به ازای هر سهم:

ارزش دارایی‌های بورسی شرکت با توجه به درصد مالکیت و ارزش روز بازار محاسبه شده است. جدول زیر به طور خلاصه مازاد ارزش دارایی‌های بورسی شرکت را نشان می‌دهد: وپترو

در مورد دارایی‌های غیر بورسی ارزش دو شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش و شیمی بافت برآورد شده است: وپترو

  • برای برآورد ارزش شرکت سرمایه‌گذاری هامون کیش NAV این شرکت با توجه به مازاد ارزش سبد سهام بورسی این شرکت 3،133 تومان محاسبه شده است. وساخت و وبانک مهمترین دارایی‌های بورسی شرکت هامون کیش می‌باشد. شفن، شخارک و پسهند مهمترین شرکت‌های زیر مجموعه از نظر درآمد سود سهام می‌باشند.
  • شرکت شیمی بافت تولید کننده MTBE و MEK می‌باشد و مهمترین خریداران محصول تولیدی شپنا و شراز می‌باشند. به منظور برآورد قیمت فروش MTBE از قیمت‌های منتشر شده در نشریه پلتس استفاده شده است و برای برآورد قیمت سایر محصولات از قیمت‌های فروش منتشر شده در گزارش سایر شرکت‌های بورسی استفاده شده است. برای محاسبه ارزش بازار شرکت شیمی بافت سود خالص هر سهم برای سال‌های 1399 و 1400 به ترتیب 1،950 و 1،241 تومان برآورد شده است. با توجه به متوسط سود خالص به ازای هر سهم این شرکت در این دو سال و با لحاظ کردن P/E شش ، قیمت بازاری سهم برآورد گردیده است. علت افزایش سود خالص سال 1399 نسبت به سال 1400 درآمد حاصل از فروش تاپیکو در سال مذکور می‌باشد.
  • با این مفروضات ارزش دارایی‌ها به ازای هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی مطابق جدول زیر محاسبه شده است: وپترو

    بخش دوم) سود خالص به ازای هر سهم:

    برای برآورد سود خالص به ازای هر سهم شرکت مفروضات زیر در نظر گرفته شده است:

  • به منظور برآورد درآمد سود سهام، سود خالص مهمترین شرکت‌های زیر مجموعه برای سال‌های 1399 و 1400 برآورد شده است. با توجه به متوسط تقسیم سود این شرکت‌ها در سال‌های گذشته درآمد سود سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در سال‌های 1400 و 1401 به ترتیب 529 و 321 میلیارد تومان محاسبه شده است.
  • درآمدی از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های 1400 و 1401 برای شرکت در نظر گرفته نشده است.
  • این شرکت بابت جرایم تاخیر تادیه بدهی مبلغ 325 میلیارد تومان بدهی داشته است. که با اعتراض شرکت به 169 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. در آخر با اعتراض طرف دعوی جریمه مذکور در شفاف ‌سازی شرکت رقمی بین 333 تا 469 میلیارد تومان گزارش شده است. شرکت برای این موضوع قبلا مبلغ 152 میلیارد تومان ذخیره در نظر گرفته است و منتظر رای نهایی دادگاه به اعتراض خود می‌باشد. این موضوع در برآورد درآمد سود هر سهم شرکت لحاظ نشده است.

با این مفروضات سود خالص به ازای هر سهم شرکت در سال‌های 1400 و 1401 به ترتیب 285 و 164 تومان برآورد می‌گردد.

دانلود متن کامل گزارش