تحلیل و بررسی شرکت کارخانجات داروپخش(دارو) -بهمن 99

تحلیل و بررسی شرکت کارخانجات داروپخش(دارو) -بهمن 99

تحلیل و بررسی شرکت کارخانجات داروپخش(دارو)

کارخانه داروسازي داروپخش در تابستان سال 1342 با همکاري شرکت داروسازي انگلیسی Hanburys&Allen به طور رسمی افتتـاح گردیده و در سال 1371 سهام شرکت توسط سازمان تامین اجتماعی از وزارت بهداشت و درمـان خریـداري و در تـاریخ 24/01/1377 بـا منفک شدن از شرکت داروپخش (سهامی عام) در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسـید . در سال 1379 شـرکت از «سـهامی خـاص» بـه «سـهامی عـام» تبـدیل گردیـده و در سال 1381 در بورس تهران پذیرفته شد.

موضوع فعالیت اصلی شرکت طبق اساسنامه عبارتست از «تولید ، تهیه و واردات داروهاي انسانی، دامی، مکمل هاي دارویـی،تجهیـزات و لـوازم آرایشـی بهداشـتی وآزمایشـگاهی و درمانی، شیرخشک و غذاي کودك ، مکملهاي تغذیه اي ، فرآورده هاي طبیعی و سنتی و غذاهاي ویژه ، تولیـد توزیـع و فـروش آنهـا در سراسر کشور و صدور آنها به خارج از کشور، تولید ، خرید و فروش مواد اولیه و بسته بندي، ماشین آلات، قطعات و سایر ملزومات.

شرکت داروپخش با نماد وپخش با 83 درصد مالکیت، سهامدار عمده این شرکت است شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو) با 5 درصد در رتبه بعدی قرار دارد.

سرمایه شرکت در حال حاضر 75 میلیارد تومان است و به تازگی مستندات افزایش سرمایه به 145 میلیارد تومان جهت افزايش ظرفيت توليد سرم‌هاي نيم ليتري از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی را در سامانه کدال افشا نموده است.

نحوه قیمت گذاری شرکت های دارویی به صورت دستوری و بر اساس Cost-Plus می باشد بدین صورت که با توجه به بهای تمام شده داروهای مختلف برای شرکت و با در نظر گرفتن یک حاشیه سود نسبتا ثابت از سازمان غذا و دارو افزایش نرخ دریافت میکنند. در حال حاضر مواد بسته بندی و داروهای OTC از گروه کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی خارج شده و شرکت های فعال در این حوزه تنها برای موادموثره داروهای غیرمکمل و OTC ارز دولتی دریافت می نمایند.

جهت برآورد سود برای سال های 1399 و 1400 کارخانه داروپخش تعداد تولید و فروش 2900،000 هزار عدد در نظر گرفته شده است. نرخ های فروش سال 99 با توجه به گزارش عملکرد شرکت تا پایان دی ماه و نرخ فصل پاییز برآورد شده است.

نرخ های فروش سال 1400 با فرض تغییر ارز 4200 تومانی به 10 هزار تومان برای مواد موثره و دریافت افزایش نرخ به میزان تغییر دلار دریافتی شرکت برآورد شده است.

مفروضات مربوط به برآورد سود در جدول زیر نشان داده شده است: دارو

با توجه به این مفروضات سود شرکت برای سال های 99 و 1400 به ترتیب 1988 و 2605 ریال به ازای هر سهم بر اساس سرمایه جدید برآورد میگردد.

با توجه به اعلام شرکت دارویی تامین مبنی بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زیرمجموعه ها، پتانسیل افزایش سرمایه شرکت از این محل بر اساس سرمایه جدید به شرح جدول زیر می باشد. دارو

دانلود متن کامل گزارش