تحلیل بنیادی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس – فروردین 1400

تحلیل بنیادی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس – فروردین 1400

شرکت صنایع پتروشمی خلیج فارس بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور بوده که در شرکت‌های مختلف شیمیایی و پتروشیمی سرمایه‌گذاری نموده و در بسیاری از محصولات، مهمترین تولیدکننده کشور محسوب می‌شود. این شرکت در سال 99 سرمایه خود را به 28.700 میلیارد تومان رسانده است. سرمایه‌گذاری شرکت در دارایی‌های بورسی به بهای تمام شده 5,900 میلیارد تومان ثبت شده که افزایش ارزشی بیش ار 160هزار میلیارد تومان را به وجود آورده است. مهمترین سرمایه‌گذاری بورسی فارس، نماد پترول می‌باشد که حدود 50درصد از بهای تمام شده این پرتفو را تشکیل می‌دهد. از دیگر موارد مهم در پرتفوی بورسی این شرکت می‌توان به پتروشیمی‌های پارس و نوری اشاره کرد که بهای تمام شده هر یک از آن‌ها حدود 400 میلیارد تومان بوده و به ترتیب مازاد ارزشی معادل 39,700 و 46,800 را برای فارس ایجاد کرده‌اند.

این شرکت از نظر محصولات شیمیایی و پتروشیمی، جایگاه ویژه‌ای در صنعت دارد. به طور مثال تقریبا 100درصد تولید پلی‌اتیلن‌ترفتالات کشور توسط پتروشیمی تندگویان صورت می‌گیرد که فارس مالک 52درصد این شرکت است. از دیگر محصولات مهم در این حوزه می‌توان به استایرن‌منومر اشاره کرد که حدود 86درصد تولید کشور در پتروشیمی پارس صورت می‌گیرد. پتروشیمی نوری نیز در زمینه تولید محصولات آروماتیک مانند پارازایلین و ارتوزایلین و نیز برش سبک و سنگین سهم قابل توجهی در تولید این محصولات در کشور دارد که حدود 68درصد این شرکت در مالکیت فارس است.

مهمترین سرمایه‌گذاری غیربورسی فارس از نظر بهای تمام شده مربوط به سرمایه‌‌گذاری مدبران اقتصاد بوده که در تیرماه 99 از پترول خریداری شده و بهای تمام شده آن حدود 9,600 میلیارد تومان است. پرتفوی سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد عمدتا بورسی بوده و جهت برآورد ارزش روز آن و در ادامه محاسبه NAV از قیمت تابلو هر یک از سهم‌ها استفاده شده است. در نهایت NAV هر سهم مدبران اقتصاد حدود 2,000 تومان برآورد شده و در محاسبه ارزش روز پرتفوی غیربورسی فارس از این عدد استفاده شده است. مهمترین سرمایه‌گذاری شرکت مدبران اقتصاد مربوط به پتروشیمی شیراز بوده که حدود 28درصد می‌باشد. از آنجایی که پتروشیمی شیراز به تازگی اقدام به تقسیم سود کرده و زیان انباشته را پوشش داده است، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های بعد درصد تقسیم سود را افزایش دهد که منجر به افزایش سود هر سهم مدبران اقتصاد خواهد شد. سود این شرکت برای سال‌های 99 الی 1401 به ترتیب 24، 140 و 154 تومان برآورد شده است.

سرمایه‌گذاری مهم بعدی، پتروشیمی کاویان است. این شرکت ظرفیت تولید 2میلیون تن اتیلن داشته و حدود 2.535 میلیوت تن اتان مصرف می‌کند. باتوجه به در اختیار نبودن صورت مالی این شرکت ( پتروشیمی باختر مالک 60درصد این شرکت است) سود هر سهم برای پتروشیمی کاویان با کمک پتروشیمی آریاساسول برآورد شده است که در سال 99 حدود 840 محاسبه شده است. قیمت هر سهم با فرض نسبت قیمت به سود 6 معادل 5,000 تومان برآورد شده است و مازاد ارزش معادل 5,700 میلیارد تومان برای اسن شرکت لحاظ شده است.

یکی از مهمترین سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ خلیج فارس، پالایش گاز بیدبلند است که وظیفه اصلی این پالایشگاه جمع‌آوری گازهای همراه با نفت (گازی‌های فلر) و تبدیل آن به خوراک مجتمع‌های پتروشیمی است. پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس با سرمایه‌گذاری سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار راه اندازی شده است. این پالایشگاه در شهرستان بهبهان استان خوزستان واقع شده است و حدود ۱۱ هزار تن گاز متان برای مصارف خانگی در زمان اوج مصرف، تولید و به شبکه گاز کشور تزریق می‌کند. تولید روزانه 1,400 تن اتان، 1,500 تن ال‌پی‌جی و 400 تن محصول پنتان از دیگر محصولات این پالایشگاه است.

با بهره‌برداری از این پالایشگاه سالانه (در صورت تامین صددرصدی خوراک) بیش از ۷۰۰ میلیون دلار درآمد حاصل کشور می‌شود. باتوجه به رشد قیمت محصولات این پالایشگاه، فرض شده است که سود ناخالص در هر سال به 700 میلیون دلار برسد و با درنظر گرفتن هزینه بهره حدود 220 میلیون دلار و سایر هزینه‌ها در حدود 250 میلیون دلار به سود خالص حدود 230 میلیون دلاری می‌رسیم. با فرض اینکه در سال اول سودی تقسیم نشده و در سال‌های بعد از 40 تا 60درصد، نسبت تقسیم سود افزایش یابد، با استفاده از روش DDM ارزش این پروژه حدود 750 میلیون دلار برآورد می‌گردد. و اگر به سود این شرکت نسبت قیمت به سود 5اطلاق گردد، ارزش آن حدود 1,150 میلیون دلار خواهد شد.

پتروشیمی بندر امام که یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی است، در 6ماهه99 حدود 81 تومان سود به ازای هر سهم ساخته است. با فرض تولید مشابه در 6ماهه دوم و تولید سال 1400 مشابه سال 99 و در نظر گرفتن نرخ‎‌های جدید برای محصولات و دلار 22هزار تومان در سال 1400، سود این شرکت در سال 99 و 1400 به طور مشابه در حدود 345 تومان برآورد شده است. در این سرمایه‌گذاری حدود 36هزار میلیارد تومان مازاد ارزش محاسبه شده است.

در نهایت با در نظر گرفتن مازاد ارزش برآورد شده برای پرتفوها، NAV هر سهم فارس در حدود 1,170 تومان محاسبه می‌شود. اگر فرض کنیم موضوع ریالی شدن برخی از وام‌های پالایشگاه بیدبلند محقق شود و از نسبت قیمت به سود 5 بجای DDM در ارزشگذاری این شرکت استفاده کنیم، NAV هر سهم به 1,215 تومان می‌رسد.

در برآورد سود هر سهم فارس نیز از سود تقسیمی شرکت‌های زیرمجموعه با درنظر گرفتن تطابق سال مالی و نسبت تقسیم سود شرکت‌های مذکور استفاده شده است. سود هر سهم فارس در سال 1400 معادل 122 تومان و در سال بعد حدود 105تومان برآورد شده است. پتروشیمی‌های پارس، نوری، بندرامام و اروند مهمترین شرکت‌های از نظر سود تقسیمی هستند.

دانلود متن کامل گزارش