تحلیل بنیادی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر– اردیبهشت ماه 1400

تحلیل بنیادی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر– اردیبهشت ماه 1400

تحلیل بنیادی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نماد "کگل"

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان بزرگترین تولید کننده کنسانتره و گندله در سطح کشور در سال 1370 تاسیس گردیده است. موضوع اصلی فعالیت این شرکت اکتشاف و استخراج و بهره برداری از معادن فلزی و تولید کنسانتره و گندله می‌باشد. سهامداران اصلی این شرکت گروه سرمایه گذاری امید و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات می‌باشند. سرمایه این شرکت 1000 میلیارد تومان است.

کنسانتره سنگ آهن و گندله محصولات تولیدی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر را تشکیل می‌دهد. آهن اسفنجی، شمش فولاد و میلگرد از محصولات تولیدی گروه و زیرمجموعه‌ی شرکت می‌باشند. ظرفیت اسمی تولید کنسانتره و گندله این شرکت به ترتیب14.57 و 10 میلیون تن است که در سال 1399 موفق به تولید بیش از 15 میلیون تن کنسانتره و 12.1 میلیون تن گندله گردیده است.

به منظور برآورد سود خالص شرکت در سال 1400 مفروضات زیر در نظر گرفته شده است: کگل

  • قیمت فروش محصول اصلی شرکت که گندله و کنسانتره است، تحت تاثیر قیمت‌های فروش شمش فولاد خوزستان قرار دارد. نسبت نرخ فروش کنسانتره و گندله به شمش فخوز در حال حاضر 16% و 23.5% است که با توجه افزایش نرخ های جهانی امکان مذاکره با شرکت‌های فولادی و تعدیل مثبت این نرخ‌ها وجود دارد. علاوه بر آن در حال حاضر قیمت شمش و اسلب صادراتی فولاد خوزستان به ترتیب در محدوده قیمتی 60 و 750 دلار قرار دارد.
  • با توجه به این مفروضات سود خالص شرکت در سال 1400، 251 تومان برآورد گردیده است.

    در تحلیل این شرکت نکات زیر حائز اهمیت است:

  • شرکت حدود 60 درصد از سنگ آهن مورد نیاز خود را از سایر معادن عمدتا گهرزمین دریافت میکند که طبق آخرین توافق نرخ 8 درصد شمش فولاد خوزستان برای آن تعیین گردیده است.هرگونه افزایش در این ضریب موجب تعدیل منفی در سود شرکت خواهد شد.
  • بهای تمام شده پورتفوی سرمایه گذاری شرکت حدود 8.3 هزار میلیارد تومان می باشد و ارزش روز آن در حال حاضر 95 هزار میلیارد تومان برآورد میگردد. باتوجه به افزایش درصد بهره‌برداری شرکت‌های زیرمجموعه سود تقسیمی کگل از زیرمجموعه ها برای سالهای 99 و 1400 به ترتیب 1،700 و 3،500 میلیارد تومان برآورد میشود.

دانلود متن کامل گزارش