تحلیل و بررسی شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین - اردیبهشت 1400

تحلیل و بررسی شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین - اردیبهشت 1400

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین در سال 1382 با هدف سرمایه‌گذاری در تهیه، تولید، واردات و صادرات مواد دارویی، محصولات آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی و همچنین ارائه خدمات فنی و مهندسی به شرکت‌های سرمایه‌پذیر تاسیس شد. این شرکت جزو هلدینگ‌های تخصصی و واحد تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به حساب می‌آید. سرمایه فعلی شرکت 435 میلیارد تومان است. شرکت قصد دارد تا سرمایه خود را به 1100 میلیارد تومان از محل سایر اندوخته ها، آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی افزایش دهد.

تیپیکو از بزرگترین هلدینگ های دارویی کشور می‌باشد. سه شرکت به ترتیب پارس دارو، فرآورده های تزریقی ایران و پخش هجرت دارای بیشترین ارزش در سبد شرکت از نظر بهای تمام شده هستند. همچنین سه شرکت داروپخش، کلرپارس و پارس دارو به ترتیب بیشترین ارزش در سبد شرکت را بر اساس ارزش بازار به خود اختصاص داده‌اند.

نحوه قیمت گذاری شرکت های دارویی به صورت دستوری و بر اساس Cost-Plus می باشد بدین صورت که با توجه به بهای تمام شده داروهای مختلف برای شرکت و با در نظر گرفتن یک حاشیه سود نسبتا ثابت از سازمان غذا و دارو افزایش نرخ دریافت میکنند. در حال حاضر مواد بسته بندی و داروهای OTC از گروه کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی خارج شده و شرکت های فعال در این حوزه تنها برای موادموثره داروهای غیرمکمل و OTC ارز دولتی دریافت می نمایند.

در برآورد سود سال مالی جاری شرکت سود شرکت های زیرمجموعه بر اساس گزارش های منتشره برآورد شده است. همچنین برای سال آینده سود زیرمجموعه ها با دلار نیمایی 22000 تومان و تغییر ارز 4200 تومانی به 9000تومان (با فرض نیمایی شدن در سه ماهه چهارم سال 1400) و دریافت افزایش نرخ متناسب با تغییر نرخ ارز شرکت برآورد شده است. سود سهام دریافتی تیپیکو از شرکتهای زیر مجموعه حدود 1،474 میلیارد تومان برای سال جاری برآورد می‌شود.

سبد بورسی تیپیکو مجموعه غنی‌ای از شرکت‌های دارویی است. ارزش بازار این سبد بیش از 21،000 میلیارد تومان است. به منظور برآورد ارزش فعلی سبد غیربورسی شرکت از روش ارزشگذاری بر مبنای ضریب قیمت به سود استفاده شده است. بر این اساس ارزش فعلی سبد غیربورسی 3533 میلیارد تومان برآورد شده است. با توجه به ارزش دفتری 905میلیارد تومانی حقوق صاحبان سهام در آخرین صورت مالی، خالص ارزش دارایی‌های شرکت به ازای هر سهم 56،108 تومان برآورد شده است که نسبت قیمت سهم به NAV در سطح 61% است.

دانلود متن کامل گزارش