تحلیل و بررسی شرکت نفت سپاهان - شهریورماه ۱۴۰۰

تحلیل و بررسی شرکت نفت سپاهان - شهریورماه ۱۴۰۰

شرکت نفت سپاهان بزرگترین تولیدکننده روغن‌پایه در خاورمیانه است. سهامداران اصلی این شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا با 58درصد و پالایش نفت اصفهان با 17درصد هستند. سرمایه شرکت در حال حاضر 5.6 هزار میلیارد تومان بوده که طی آخرین افزایش سرمایه از 950 میلیارد تومان تا رقم مذکور از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ایجاد شده است. ظرفیت تولید سالانه شرکت بالغ بر 550هزارتن محصولات پایه شامل روغن پایه، اسلاک وکس، پارافین و اکسترکت و 150هزاتن محصول نهایی است که به نوبه خود شامل طیف گسترده‌ای از فرآورده‌های روانکار اعم از انواع روغن‌های موتور بنزینی، دیزلی، گازسوز، روغن‌های دنده خودرو، روانکارهای صنعتی و همچنین گریس و ضدیخ می‌شود.

مهمترین بخش درآمد فروش داخلی این شرکت را روغن‌های موتوری تشکیل می‌دهد. نرخ فروش روغن‌های موتور بنزینی و دیزلی توسط انجمن حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و بنا به درخواست تولیدکنندگان تغییر می‌کند. در آخرین مصوبه این انجمن، نرخ فروش محصولات بنزینی و دیزلی در مرداد ماه افزایش داشت. سهم درآمد صادراتی این شرکت معمولا بیش از 50 درصد بوده و روغن پایه از مهمترین بخش‌های درآمد صادراتی نفت سپاهان می‌باشد. متوسط نرخ روانکارهای داخلی در 3ماهه1400 حدود 20.3 میلیون تومان در تن بوده که با لحاظ کردن افزایش نرخ فروش در مرداد، متوسط نرخ سال 1400 برابر با 23.6 میلیون تومان در تن و در سال 1401 به 30 میلیون تومان در تن خواهد رسید.

مواد مستقیم سهم عمده از بهای تمام شده محصولات را تشکیل می‌دهد که در این بین لوبکات هزینه اصلی است. تامین لوبکات و آیزوریسایکل عمدتا از پالایشگاه نفت اصفهان صورت می‌گیرد. با کمک نرخ‌های معاملات در بورس کالا و پیش‌بینی نرخ نفت، نرخ لوبکات در سال جاری 450 و در سال آینده 485 دلار بر تن درنظر گرفته شده است.

باتوجه به افزایش سرمایه اخیر از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، هزینه استهلاک افزایش یافته است. همچنین باتوجه به نداشتن تسهیلات، هزینه مالی در صورت‌ها پیش‌بینی نشده است.

در نهایت با فرض متوسط نرخ دلار 22هزارتومان در سال جاری و 25هزارتومان در سال آینده، سود هر سهم شسپا به ترتیب 58 و 68 تومان محاسبه شده است.

دانلود متن کامل گزارش