تحلیل و بررسی شرکت پتروشیمی شیراز - مهر ماه 1400

تحلیل و بررسی شرکت پتروشیمی شیراز - مهر ماه 1400

شرکت پتروشيمي شيراز به عنوان اولين واحد توليدي صنايع پتروشيمي ايران در راستاي توليد محصول باکيفيت، جهت رفع نيازهاي کشور و تامين مواد اوليه استراتژيک جهت صنايع پايين دستي و کشاورزي در سال 1343 و به منظور توليد کودهاي شيميايي ازته آغاز به فعاليت نمود. شروع به کار شرکت با بهره‌برداري از 4 واحد توليد آمونياک، اوره، اسيد نيتريک و نيترات آمونيوم و نيز واحد تأمين سرويس‌هاي جانبي (آب ، برق ، بخار و هواي فشرده) توأم بوده و پس از آن با توجه به نياز کشور، طرح‌هاي توسعه متعددي ازجمله واحدهاي اوره و آمونياک منطقه 2 به همراه واحد متانول و آرگون به مرحله اجرا درآمده است. با ادامه روند توسعه و به دنبال خارج ساختن واحدهاي قديمي از چرخه توليد، طرح اوره و آمونياک سه پتروشيمي شيراز در ابتداي سال 1395 به بهره‌برداري رسيد. با بهره‌برداري از اين طرح سالانه 676هزار تن آمونياک و 1072هزار تن اوره به توليدات شرکت اضافه گرديد که نقش مهمي در تأمين نيازهاي کشور و همچنين عرضه به بازارهاي جهاني خواهد داشت.

همانطور که اشاره شد، مهمترین محصول این شرکت اوره بوده که حدود یک‌سوم آن بعنوان اوره کشاورزی فروخته شده و بخش اصلی این محصول صادر می‌گردد. از نیمه دوم سال 97 الی شهریور 1400 بیش از 3هزارمیلیارد تومان مطالبات این شرکت بابت اوره کشاورزی بوده که منجر به پایین بودن درصد تقسیم سود گردیده است.

قیمت جهانی اوره از ابتدای سال 2021 با رشد قابل توجهی همراه شد که مهمترین دلیل آن بالا رفتن تقاضا برای محصولات کشاورزی بوده است. اما در ادامه، گران شدن گاز و زغالسنگ نیز، محرک رشد بیشتر قیمت اوره گشت.

پتروشیمی شیراز طی چند سال اخیر توانسته سالانه بیش از 1.6میلیون تن اوره تولید کند، بنابراین در برآوردهای انجام شده، مقدار مشابهی برای سال 1400 و 1401 لحاظ شده است. ترکیب فروش محصولات، مشابه سال‌های قبل اعمال شده و فرض شده که بنا بر صحبت‌های مدیران شرکت در مجمع سال 99، بخشی از افزایش موجودی اوره در بهار 1400، در ادامه سال فروخته شود. این شرکت در مجمع خود علت کم فروختن اوره در 3ماهه نخست سال 1400 را نگهداری جهت فروش در ماه‌های آتی با نرخ‌های بالاتر اعلام کرده است. متوسط نرخ فروش اوره صادراتی در سال جاری 420 و در سال آینده 550 دلار بر تن (نرخی پایینتر از نرخ فعلی جهانی بعلت احتمال بازگشت به میانگین نرخ بعد از صعود سریع) در نظر گرفته شده است. نرخ خوراک نیز به ترتیب 15 سنت و 20 سنت برآورد شده است. با در نظر گرفتن دلار 22هزارتومان در سال جاری و 25هزارتومان در سال آینده، درآمد این شرکت به ترتیب 15 و 22.6 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

شرکت پتروشیمی شیراز در مجمع سال 99 خود وعده اتمام بدهی ارزی در نیمه نخست سال را داد. بنابراین در سال آینده هزینه مالی پیش‌بینی نشده است.

در نهایت براساس مفروضات بالا، سود امسال و سال بعد شرکت 1560 و 2460 تومان برآورد می‌شود. این شرکت در سال 99 حدود 25درصد تقسیم کرد و وعده افزایش سرمایه داد. در یک شفاف سازی نیز از افزایش سرمایه 200درصدی از انباشته سخن گفت.

دانلود متن کامل گزارش