تحلیل بنیادی پتروشیمی امیرکبیر - آبان ماه ۱۴۰۰

تحلیل بنیادی پتروشیمی امیرکبیر - آبان ماه ۱۴۰۰

شرکت پتروشيمي اميرکبير در سال 1376 تاسیس شد. این شرکت در سال 1389 در فرابــورس به ثبت رسيد و اکنون واجد شرايط تابلوی "پايه زرد" مي باشد. درحال حاضرشرکت جز شرکتهای فرعي شرکت توسعه سرمايه رفاه (زير مجموعه بانك رفاه کارگران) مي باشد و واحــد نهايي گروه سازمان تامين اجتماعي است. این شرکت در زمینی به مساحت 55هکتار در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام واقع است. سرمایه شرکت در حال حاضر 360میلیارد تومان بوده و حدود 52درصد آن در مالکیت توسعه سرمایه رفاه و 20درصد هم متعلق به نوید زر شیمی می‌باشد.

محصولات اصلی شرکت شامل انواع پلی‌اتیلن سبک و سنگین بوده که از پلی اتیلن سنگین در ساخت لوله، کابل، کیسه‌های متنوع پلاستیکی و بشکه‌های حمل موادشیمیایی و غذایی استفاده می‌شود. همچنین پلی اتیلن سبک خطی در ساخت کیسه‌های بسته‌بندی، فیلم، پوشش حوضچه‌های آب و فاضلاب، ظرف‌های روغن، شیر و آبمیوه، بشکه‌های مواد شیمیایی، از پلی اتیلن سبک نیز در ساخت پوشش کابل، انواع بسته‌بندی‌های کوچک و ساخت فیلم‌های سخت و بوتادین نیز در ساخت لاستیک مصنوعی و دیگر پلیمرهای مقاوم کاربرد دارد.

ترکیب تولید محصولات شرکت بسته به نوع خوراک دریافتی تغییر می‌کند. در صورتی که شرکت بتواند خوراک گازی (اتان) دریافت کند، خود به تولید اتیلن پرداخته و حاشیه سود ناخالص افزایش خواهد یافت. اما در صورتی که مجبور به خرید اتیلن شود، حاشیه سود شرکت نیز با کاهش روبرو خواهد شد. در حال حاضر این شرکت سالانه تا 240هزارتن اتان می‌تواند از بیدبلند دریافت کند و حدود 231هزارتن نیز طی 4سال از پترو تجهیز می‌خرد. نرخ فروش اتان توسط پتروتجهیز به علت انجام عملیات کاهش فشار، 105یورو گرانتر از قیمت اعلامی اتان توسط وزارت نفت بوده که در پایان مدت قرارداد، تجهیزات مورد استفاده به مالکیت پتروشیمی امیرکبیر درخواهد آمد.

ظرفیت اسمی تولید پلی اتیلن سنگین، سبک و سبک خطی به ترتیب 140، 300 و 260 هزارتن در سال بوده که طی سال‌های گذشته بین 450 تا 630هزار تن مجموعا تولید کرده و معمولا روند صعودی داشته است. باتوجه به تولید 366هزارتنی در 6ماهه 1400، برآورد مقدار تولید در دو سال 1400 و 1401 معادل 730هزار تن برآورد شده است. از آنجایی که شرکت در 6ماهه 1400، اتیلن خریداری کرده، در برآورد مواد مصرفی در سال 1400، همچنان خرید اتیلن لحاظ شده اما در سال بعد باتوجه به تهیه اتان، فرض شده که شرکت همه اتیلن مورد نیاز را تولید کند. بنابراین حاشیه سود ناخالص شرکت بهبود خواهد یافت.

در نرخ‌های فروش محصولات از متوسط 6ماهه و اخرین نرخ‌های فروش در مهر و آبان استفاده شده است. نرخ دلار نیز در دوسال مورد نظر 23 و 25هزار تومان لحاظ شده است. درآمد شرکت در سال‌های مذکور 24.5 و 29.3هزار میلیارد تومان خواهد بود.

آیتم‌های مربوط به سربار و عمومی و اداری متناسب با تورم 40درصدی در سال جاری و 30درصدی در سال آینده برآورد شده و در صورت لزوم به مقدار تولید یا فروش ارتباط داده شده است.

در نهایت براساس مفروضات مورد نظر سود هر سهم پتروشیمی امیرکبیر به ترتیب 1450 و 2100 تومان برآورد شده است.

دانلود متن کامل گزارش