تحلیل و بررسی شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان - اسفند ماه 1400

تحلیل و بررسی شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان - اسفند ماه 1400

شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان با نماد کسرا در تولید انواع آلفا آلومینا، اکتیو آلومینا، انواع کاتالیست و جاذب، گلوله‌ها و لاینرهای سرامیکی و قطعات ویژه سرامیکی ضد سایش فعالیت می‌کند. سرمایه شرکت از 128 به 367میلیارد تومان از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی افزایش یافته و سهامداران بالای 1درصد این شرکت، اشخاص حقیقی می‌باشند. این شرکت در حوزه تولید محصولات دانش‌بنیان فعالیت کرده و برخی از این محصولات در انحصار این شرکت می‌باشد. ظرفیت تولید محصولات دانش‌بنیان در سال آینده به دوبرابر افزایش خواهد یافت. مقدار تولید و فروش محصولات در نیمه دوم سال براساس گزارش 9ماهه و دی‌ماه 1400 برآورد شده و نرخ فروش نیز متناسب با گزارش‌های مذکور در نظر گرفته شده است. افزایش ظرفیت تولید در سال آینده و پیش‌بینی افزایش نرخ 20درصدی باعث رشد درآمد به دوبرابر خواهد شد. این موضوع حاشیه سود ناخالص را نیز بهبود می‌بخشد.

عمده مواد مصرفی این شرکت از داخل تامین شده و مقدار مصرف این مواد متناسب با افزایش ظرفیت تولید در سال آینده، افزایش داده شده است. همچنین نرخ مصرف مواد مشابه افزایش نرخ فروش محصولات لحاظ شده است. با افزایش ظرفیت، استهلاک دارایی مربوط به این طرح نیز به هزینه سربار افزوده می‌شود.

شرکت پارس اکسید کسرا، تولیدکننده آلفا آلومینا بوده که مهمترین مشتری این شرکت، شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان می‌باشد. براساس توضیحات این شرکت، ظرفیت تولید در سال آینده افزایش خواهد یافت که منجر به بهبود قابل توجه درآمد خواهد شد. کسرا مالک 65درصد از سهام این شرکت می‌باشد.

شرکت زرین پودر کسرا در حوزه فرآوری مواد معدنی فعالیت نموده و سنگ‌آهن دانه‌بندی می‌فروشد. مقدار تولید و فروش این شرکت در 6ماهه 1400 کاهش قابل توجهی داشته و این موضوع در برآورد درآمد سال 1400 و 1401 نیز در نظر گرفته شده است. در بخش بهای تمام شده، دو آیتم دستمزد و سربار براساس تورم رشد داده شده‌اند. کسرا مالک حدود 61درصد از سهام این شرکت می‌باشد.

هزینه‌های عمومی و اداری و هزینه مالی، اهمیت کمی در مقایسه با درآمد کسرا داشته و تاثیر ناچیزی بر سود خالص این شرکت دارند. همچنین بواسطه دانش‌بنیان بودن عمده درآمد این شرکت، معافیت مالیاتی در صورت سود و زیان این شرکت اعمال می‌شود. براساس مفروضات بیان شده، سود این شرکت در سال 1400 و 1401 به ترتیب 41 و 96 تومان به ازای هر سهم برآورد می‌شود.

دانلود متن کامل گزارش