تحلیل بنیادی گروه بهمن - اسفند ماه 1400

تحلیل بنیادی گروه بهمن - اسفند ماه 1400

شرکت گروه بهمن با نام شرکت سهامی خلیج کو در سال 1331 تاسیس و در سال 1377 به گروه بهمن تغییر نام داد. موضوع اصلی فعالیت این شرکت تولید و مونتاژ انواع خودروهای سبک و سنگین می‌باشد. سهامدار اصلی این شرکت شرکت فن پردازان بهمن و سرمایه‌گذاری اندیشه فردا می‌باشد. سرمایه این شرکت حدودا 13،400میلیارد تومان است.

شرکت در حال حاضر 3 زیرمجموعه مهم به نامهای بهمن موتور، بهمن دیزل و سیبا موتور را در اختیار دارد. مهمترین محصولات تولیدی این شرکت وانت کاپرا، دیگنیتی ، فیدلیتی و کامیونت شیلر میباشد، همچنین شرکت در 3 سایت تولیدی خود در تهران ، قزوین و تبریز تولید سایر محصولات از جمله کامیون، کشنده ،محصولات کاربری و مینی بوس را دستور کار خود دارد. ظرفیت اسمی تولید انواع خودرو در سایت‌های تولیدی شرکت 120 هزار عدد میباشد.

  • قیمت فروش محصولات شرکت با بررسی کمیسیون فروش و مقایسه با سایر محصولات بازار، توسط هیئت مدیره تعیین میگردد. با توجه به فرض افزایش نرخ 30 درصدی و حفظ حاشیه سود 42 درصدی سود خالص تلفیقی شرکت در سال 1400 و 1401 ، به ترتیب 289 و 432 ریال برآورد گردیده است.

    در تحلیل این شرکت نکات زیر حائز اهمیت است:

  • شرکت با توجه به برنامه بومی سازی در حال حاضر در گزارش تفسیری خود برنامه تولید انواع موتور خودرو به ظرفیت اسمی 500 هزار عدد در نظر گرفته است.با به بهره‌برداری رسیدن این طرح داخلی سازی انواع موتور از 55 به 85 درصد می‌رسد.
  • با توجه به تورم موجود در سطح کشور افزایش نرخ برای سال بعد 30 درصد در نظر گرفته شده است. هرگونه به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام یا تغییر رویه سیاست‌گذار در زمینه واردات انواع خودرو می‌تواند اثرات مثبت و منفی بر حاشیه سود ناخالص شرکت داشته باشد.

دانلود متن کامل گزارش