بررسی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی - خرداد ماه 1401

بررسی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی - خرداد ماه 1401

شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) بعنوان یک مجموعه تخصصی در امر سرمایه گذاری در تاریخ ۱۳۶۵/۰۱/۰۶ بصورت یک شرکت سهامی خاص با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد ریال تأسیس گردید و طی صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۷۹/۱۲/۱۳ به شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (سهامی عام) تغییر نام یافت و در مورخ ۱۳۸۰/۰۲/۱۹ در روزنامه رسمی آگهی شد. شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۲۰ در بخش هلدینگ چندرشته‌ای صنعتی در بازار دوم بورس درج و ده درصد از سهام آن در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۲۷ در بازار بورس عرضه عمومی شد.

شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی هم اکنون در قالب نه هلدینگ به شرح ذیل در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت است:

از میان ۹ هلدینگ تابعه شستا، ۶ هلدینگ تاپیکو، تیپیکو، تاصیکو، صبا تأمین، سیمان تأمین و کشتیرانی بورسی بوده و مطابق برنامه ریزی انجام شده، مراحل ورود به بورس ۳ هلدینگ دیگر شامل صنایع عمومی تأمین، مدیریت توسعه انرژ‌ی تأمین و خدمات ارتباطی رایتل نیز در حال انجام است.

نزدیک به ۸۹ درصد از سهام شرکت متعلق به سازمان تامین اجتماعی می‌باشد و ۱۱ درصد از آن در دست سهامداران خرد قرار دارد.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی شستا در تاریخ 30 خرداد 1401 بیش از 41 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. شستا 76 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین را در اختیار دارد که این شرکت بیشترین مازاد ارزش را برای این شرکت به همراه داشته است.

در پرتفوی غیر بورسی شرکت نیز شرکتهایی از جمله ملی نفتکش ایران،رایتل و شرکت سنگ آهن مرکزی دیده میشود که بدلیل افزایش سرمایه اخیر شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها عمده آنها به قیمت کارشناسی روز گزارش شده اند لازم به ذکر است ارزش روز دو شرکت ملی نفتکش ایران و سنگ آهن مرکزی محاسبه شده است.

در مجموع با لحاظ حقوق صاحبان سهام شرکت، خالص ارزش روز شرکت 236 هزار میلیارد تومان و خالص ارزش هر سهم معادل 1444 ریال برآورد گردیده است. همچنین شستا در تاریخ گزارش با نسب قیمت به خالص ارزش 66 درصدی در حال معامله میباشد.

دانلود متن کامل گزارش